Armenia | zabytki, atrakcje, turystyka

sortuj:

Armenia to kraj o niezwykłym bogactwie przyrodniczym i kulturowym, położony w sercu Kaukazu. Słynie z malowniczych gór, wąwozów i jezior, w tym słynnego jeziora Sewan, nazywanego perłą Armenii.

Stolica Erywań zachwyca kontrastem nowoczesności i starożytności – od gwarnego placu Republiki po widok na majestatyczny Ararat. Armenia jest jednym z najstarszych państw chrześcijańskich na świecie, co widać w licznych klasztorach, takich jak Eczmiadzyn, GeghardTatew czy Norawank, wkomponowanych w skalne pejzaże.

Turystów przyciąga także duchowość i autentyczność tego kraju – brak masowej turystyki pozwala naprawdę poczuć lokalny klimat. Miłośnicy przyrody mogą wędrować po górach AragacGeghama, a zimą uprawiać sporty zimowe w kurorcie Caghkadzor. Wina i koniaki z Armenii, zwłaszcza słynny Ararat, mają światową renomę. Kuchnia ormiańska urzeka bogactwem smaków – od lawasza po dolmę i kebaby.

Armenia to również kraj życzliwych ludzi, którzy chętnie dzielą się swoją kulturą i historią. Wielu turystów podkreśla, że podróż po Armenii przypomina podróż w czasie – od antycznych ruin Garni po postsowieckie blokowiska Erywania. Dodatkowym atutem jest przystępność cen i rozwijająca się infrastruktura turystyczna. To idealny kierunek dla osób szukających autentycznych wrażeń, pięknych widoków i kontaktu z jedną z najstarszych cywilizacji świata.

Jezioro Sewan

Jezioro Sewan

Największe jezioro Armenii i jedno z największych jezior wysokogórskich na Kaukazie oraz w całym regionie Kaukazu Południowego.

Ciekawostki o Armenii i Ormianach

Diaspora ormiańska

Diaspora ormiańska jest jedną z najstarszych i najbardziej rozproszonych na świecie. Jej początki sięgają jeszcze czasów starożytnych, gdy Ormianie – leżący na styku imperiów – osiedlali się poza Armenią w celach handlowych i dyplomatycznych. Jednak zasadniczy charakter diaspory ukształtował się w średniowieczu, a zwłaszcza po upadku Królestwa Cylicyjskiego w XIV wieku. Wtedy wielu Ormian opuściło ojczyznę, uciekając przed najazdami Mameluków i Turków.

Jednym z pierwszych naturalnych kierunków ucieczki była Gruzja – kraj bliski geograficznie, kulturowo i religijnie. W Tbilisi, Kutaisi czy Achalciche powstawały liczne ormiańskie dzielnice, a niektóre gruzińskie miasta przez stulecia miały przewagę ludności ormiańskiej. Ormianie wnosili ogromny wkład w handel, rzemiosło i rozwój kultury miejskiej Kaukazu.

Kolejna, znacznie większa fala migracji nastąpiła w czasach nowożytnych, zwłaszcza w okresie ekspansji Imperium Osmańskiego. Punktem zwrotnym w historii narodu ormiańskiego stał się jednak rok 1915 – czas ludobójstwa Ormian w Imperium Osmańskim, które zmusiło setki tysięcy ludzi do ucieczki. Ci, którzy przeżyli, rozproszyli się po całym świecie, tworząc trwałe społeczności na Bliskim Wschodzie, w Europie, Ameryce i Rosji.

Wyróżnia się więc kilka głównych fal migracji: średniowieczną handlowo-polityczną, nowożytną związaną z upadkiem państwowości, oraz XX-wieczną – uchodźczą po ludobójstwie. Później, w czasach sowieckich, część Ormian wyemigrowała z powodu represji i trudności gospodarczych, a po upadku ZSRR – z powodu biedy i konfliktu w Górskim Karabachu.

Dziś największe skupiska Ormian znajdują się w Rosji (szacunkowo 2–3 mln), Stanach Zjednoczonych (zwłaszcza w Kalifornii), Francji, Iranie, Libanie i Syrii. W wielu tych krajach Ormianie utrzymują silne więzi wspólnotowe – posiadają własne szkoły, kościoły (zwykle Apostolskiego Kościoła Ormiańskiego), organizacje i media. Jednocześnie często dobrze integrują się z lokalnym społeczeństwem, zachowując przy tym tożsamość narodową.

Przykładem udanej integracji jest diaspora francuska – liczna, wpływowa, obecna w polityce (np. Charles Aznavour, Patrick Devedjian). W Stanach Zjednoczonych Ormianie odegrali ważną rolę w życiu gospodarczym i kulturalnym, szczególnie w Los Angeles.

Polska diaspora ormiańska ma wyjątkowo długą historię. Pierwsi Ormianie osiedlili się tu już w średniowieczu, głównie w miastach Małopolski i na Rusi Czerwonej – w Krakowie, Zamościu, Kamieńcu Podolskim i Lwowie. Cieszyli się opieką królewską i posiadali własne przywileje, sądy oraz arcybiskupstwo lwowskie. Przez wieki wtopili się w społeczeństwo polskie, zachowując jednak świadomość swojego pochodzenia.

Po II wojnie światowej wielu polskich Ormian przesiedlono na tzw. Ziemie Odzyskane. Dziś społeczność ormiańska w Polsce jest niewielka, ale aktywna – skupiona wokół parafii ormiańskokatolickich i organizacji kulturalnych.

Pierwsza córka Kościoła?

Armenia stała się pierwszym państwem na świecie, które oficjalnie przyjęło chrześcijaństwo jako religię państwową, nawet wcześniej niż Rzym czy Konstantynopol.

Król Tirdat III i jego dwór nawrócili się dzięki misji św. Grzegorza Oświeciciela (Grigor Lusaworicz). Grzegorz był więziony przez króla Tirdata przez 13 lat w jaskini Khor Virap za swoją wiarę. Po cudownym wyleczeniu króla (według tradycji Tirdat był śmiertelnie chory), Grzegorz został głównym duchownym Armenii i przeprowadził masowy chrzest królewskiego dworu.

Jaskinia Khor Virap stała się później świętym miejscem pielgrzymek, z widokiem na górę Ararat.

W pierwszych wiekach chrześcijaństwa istniał bliski związek między Kościołem Ormiańskim a Gruzińskim – oba Kościoły miały wspólne korzenie apostolskie (św. Andrzej i św. Tadeusz), a ich duchowieństwo pozostawało w kontakcie i wymieniało wpływy teologiczne. Choć ostatecznie doszło do rozdziału – głównie po soborze chalcedońskim w 451 r., który Ormianie odrzucili – przez długi czas wspólnota wiary i losu była silniejsza niż różnice doktrynalne.

Chrześcijaństwo w Armenii chroniło naród przed pełną helenizacją i perską islamizacją, utrwalając odrębność kulturową. Wprowadzenie wiary chrześcijańskiej doprowadziło do rozwoju alfabetu ormiańskiego i literatury religijnej.

Kościół Ormiański zachował specyficzny obrządek, który różni się od wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa, np. obchodzi Wielkanoc według własnego kalendarza, a nie gregoriańskiego czy juliańskiego. Chrzest Armenii uczynił z tego narodu symbol odporności i ciągłości chrześcijaństwa w regionie Kaukazu i Bliskiego Wschodu.

 

Chaczkary

Chaczkar (orm. Խաչքար, czyt. chaczkar) to jeden z najbardziej charakterystycznych symboli kultury ormiańskiej — kamienny krzyż, który łączy w sobie elementy sztuki, religii i tożsamości narodowej. Sama nazwa oznacza dosłownie „kamień z krzyżem” (chacz = krzyż, kar = kamień).

Chaczkary zaczęły pojawiać się w Armenii około IX wieku i od tego czasu stały się nieodłączną częścią krajobrazu ormiańskiego. Spotyka się je przy kościołach, klasztorach, cmentarzach, ale także w miejscach upamiętniających ważne wydarzenia historyczne, zwycięstwa, fundacje lub tragedie. Każdy chaczkar ma swój indywidualny charakter — żaden nie jest identyczny z innym, co czyni je nie tylko obiektami sakralnymi, ale i dziełami sztuki.

Centralnym motywem chaczkara jest krzyż, często otoczony bogatym ornamentem roślinnym, geometrycznym lub symbolicznym. Pod krzyżem często umieszczano motyw koła słonecznego, który nawiązuje do dawnych, przedchrześcijańskich wierzeń i symbolizuje życie, odrodzenie i wieczność. Często pojawiają się też winorośle, liście, granaty czy stylizowane kwiaty.

Ormiańscy mistrzowie kamieniarscy często celowo wprowadzali drobne zaburzenia symetrii w ornamentach swoich dzieł. Nie były to błędy, lecz świadome zabiegi artystyczne i teologiczne.

Według tradycji, doskonała symetria i absolutna harmonia były zarezerwowane wyłącznie dla Boga. Człowiek, jako istota niedoskonała, nie miał prawa tworzyć czegoś idealnego. W ormiańskim myśleniu religijnym — podobnie jak w pewnych nurtach islamu czy judaizmu — doskonałość była wyrazem pychy, a więc grzechu. Dlatego mistrzowie kamieniarscy, nawet przy najwyższym kunszcie technicznym, celowo wprowadzali minimalne asymetrie, np.:

  • lekko przesunięte ramię krzyża,
  • drobną różnicę w liczbie liści lub pąków po obu stronach,
  • nierówną grubość ramienia ornamentu,
  • delikatnie odmienny układ linii po lewej i prawej stronie.

Największe skupisko chaczkary znajduje się w Noratus, nad jeziorem Sewan, gdzie zachowało się kilkaset oryginalnych kamiennych krzyży z różnych epok. Dawniej ogromny cmentarz chaczkarski znajdował się także w Dżulfie (Julfie) w Nachiczewanie, ale został zniszczony przez władze Azerbejdżanu w XXI wieku – co społeczność międzynarodowa uznała za akt kulturowego barbarzyństwa.

W diasporze chaczkary są bardzo ważnym elementem tożsamości – spotkać je można w Paryżu, Tbilisi, Krakowie, Los Angeles czy Bejrucie, często jako pomniki ofiar ludobójstwa z 1915 roku.

Stereotyp Ormianina

Humor bywa bardzo przewrotny i czasem niestety stereotypowy. Ale żarty często odzwierciedlają cechy Ormian, np. przedsiębiorczość, skłonność do handlu, czy przywiązanie do religii i tradycji. Co sądzą o Ormianach ich sąsiedzi:

 

Gruzini

  • Ormianin to taki Żyd, który wbiegł do kościoła za toczącym się pieniążkiem – żartobliwie podkreśla skłonność Ormian do handlu i religijności.
  • Inne, łagodniejsze: czasem Gruzini mówią o Ormianach, że są sprytni w interesach i zawsze znajdą okazję („chytry jak Ormianin”).

Turcy

  • Historycznie używali określenia Ermeni, czasem w kontekście handlu i rzemiosła.
  • W żartach sąsiedzkich pojawia się stereotyp: Ormianin liczy każdy grosz lub zawsze ma coś do sprzedania.
  • Niezłośliwie: Ormianie w Turcji bywają postrzegani jako przedsiębiorczy i zręczni w rzemiośle.

Irańczycy / Persowie

  • Ormianie w Iranie (zwłaszcza w Nowej Dżulfa w Isfahanie) byli historycznie kupcami i bankierami – stąd żartobliwy stereotyp: Ormianin liczy dwa razy, sprzedaje trzy
  • Często też podkreślają ich przywiązanie do religii chrześcijańskiej i odrębnej kultury.

Alfabet ormiański

Duża litera Mała litera Wymowa (przybliżona)
Ա ա a
Բ բ b
Գ գ g
Դ դ d
Ե ե je / e
Զ զ z
Է է e (otwarte)
Ը ը ə (szwa)
Թ թ t’ (bezdźwięczne, wydechowe)
Ժ ժ ż
Ի ի i
Լ լ l
Խ խ ch (gardłowe, jak niemieckie „Bach”)
Ծ ծ c (jak „ts”)
Կ կ k
Հ հ h
Ձ ձ dz
Ղ ղ gh (gardłowe, zbliżone do francuskiego „r”)
Ճ ճ cz
Մ մ m
Յ յ j
Ն ն n
Շ շ sz
Ո ո o / wo na początku słowa
Չ չ cz’ (wydechowe)
Պ պ p
Ջ ջ
Ռ ռ r (trill)
Ս ս s
Վ վ w / v
Տ տ t
Ր ր r (trill)
Ց ց c’ (wydechowe)
Ւ ւ u / w (w zależności od pozycji)
Փ փ p’ (wydechowe)
Ք ք k’ (wydechowe)
Օ օ o
Ֆ ֆ f