Tbilisi | Tyflis

Ocena:

5/5 | 4 głosów

Stolica i największe miasto Gruzji położone nad rzeką Kurą, zamieszkane przez 1,15 mln osób. Główny kulturalny, naukowy i przemysłowy ośrodek Gruzji.

Jakie jest Tbilisi?

Przede wszystkim spokojne i nie tak męczące jak większość europejskich stolic. Wypoczywając w stolicy Gruzji, nie musisz się co chwila o kogoś ocierać i szukać restauracji z najkrótszą kolejką oczekujących. Miastu na rzeką Kura bliżej do LjubljanyZagrzebia niż do takich molochów jak Monachium, RzymWiedeń.

 

Co zobaczyć w Tbilisi?

Oczywiście gruzińską architekturę i sztukę sakralną. Nie spodziewaj się jednak fajerwerków w watykańskim stylu a raczej wielu małych perełek jak katedra Sioni czy ormiańska katedra św. Jerzego. Największa świątynia w Tbilisi, czyli kościół św. Trójcy, powstał po roku 2000, więc na razie to raczej pomnik niż zabytek.

Większość starego miasta, czyli obszar wewnątrz historycznych fortyfikacji, jest raczej mało uczęszczany, a aktywność turystyczna koncentruje się w takich punktach jak dzielnica Abanotubani, Meidan Bazar i ulica Kote Afkhazi, gdzie znajdziecie najwięcej restauracji, winiarni i sklepów z pamiątkami.

 

Gastronomia w Tbilisi.

Pewnie pomyślicie o chaczapuri i chinkali, ale odradzam. Po pierwsze dlatego że mamy tu doskonały przykład „paradoksu pizzy”, która jest lepsza poza Włochami niż na Półwyspie Apenińskim, a po drugie, te dwie flagowe potrawy znajdziecie w większości polskich miast.

Kuchnia gruzińska ma bardzo dużo do zaoferowania, żeby marnować ograniczone zasoby naszego metabolizmu na coś co już znamy.

Ja koncentrowałem się na daniach z wołowiny i baraniny, ponieważ w rejonie Kaukazu, stosunek cen tego mięsa do wieprzowiny, jest znacznie mniejszy niż w naszej części świata.

Taka ciekawostka: w tbiliskich restauracjach, możecie zamówić także kiełbasę na gorąco. Nie jest to ogólnogruzińska potrawa, pochodzi bowiem z Megrelii czyli ojczyzny komisarza Berii i ustępuje smakiem kiełbasie polskiej ale spróbować warto. Nie zniechęcam ale i nie polecam.

No i wreszcie kwesta wina, na którym się nie znam. Mniejsza jednak o mnie kiedy jesteśmy w kraju który uchodzi za ojczyznę tego trunku, a znaleziska archeologiczne świadczą o tym, że wino pito na tych ziemiach już 6000 lat temu. I tak pozostało do dzisiaj.

Gruzja, poza Francją i niektórymi rejonami Węgier, jest jednym z nielicznych miejsc gdzie większość ludzi w restauracjach zamawia wino do obiadu. A że robią to nie tylko miejscowi ale i turyści, to można założyć że wiedzą co robią.

Tbilisi ma bogatą historię sięgającą czasów starożytnych. Miasto było punktem na historycznym Szlaku Jedwabnym, co przyczyniło się do jego wielokulturowości i bogactwa kulturowego. Nazwa "Tbilisi" pochodzi od gruzińskiego słowa "tbili", co oznacza "ciepłe", nawiązując do naturalnych źródeł termalnych w okolicy.
Tbilisi łączy w sobie różnorodne style architektoniczne, od starożytnych kościołów i fortec po nowoczesne budynki. W centrum miasta można zobaczyć wiele historycznych zabytków, w tym cytadelę Narikala, cerkwie wiekowe i barokowe, oraz urokliwe, wąskie uliczki.
Tbilisi przyciąga turystów ze względu na swoje zabytki, atmosferę i gościnność mieszkańców. Wiele atrakcji turystycznych można znaleźć w Starym Mieście, w tym Meidan, Plac Wolności, Most Pokoju i strefa kawiarni i restauracji wzdłuż ulicy Leselidze.
Tbilisi jest ważnym ośrodkiem religijnym, gdzie można znaleźć wiele starych cerkwi i miejsc kultu. Jedną z najważniejszych atrakcji religijnych jest Sobór Sioni, jedna z najstarszych cerkwi w Tbilisi.

Katedra Sioni w Tbilisi

Patriarchalna Katedra Zaśnięcia Matki Bożej na Syjonie. Pierwszy kościół stojący na miejscu Katedry Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny na Syjonie powstał zapewne w czasach króla Wachtanga Gorgasli. Kościół wzorowany był na świątyni wzniesionej w Ogrodzie Getsemani w miejscu Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny. Budowę kontynuowano za panowania następcy tronu Dachi (499-514) i władcy Kartli Guaram Kurapalat (514-599). Od tamtego czasu kościół był wiele razy niszczony i przebudowywany. 

W 1386 roku Tamerlan zniszczył budynek Świątyni Syjonu, który został przywrócony przez Aleksandra I. W 1522 roku Szach Ismail zrabował wysadzaną klejnotami ikonę Matki Bożej Syjonu, a następnie podarował ją Mtkvarowi. W 1556 roku świątynia została ponownie zniszczona przez Szacha Tamaza. W wyniku zniszczenia przez Irańczyków kilku dróg w Tbilisi, zniszczona katedra i południowy ołtarz Św. Michała Archanioła, zawierające elementy z XIII wieku, zostały odrestaurowane w 1657 r. przez arcybiskupa Tbilisi.

W 1850 roku na rozkaz Michaiła Woroncowa zdecydowano o malowaniu świątyni, którego dokonał w latach 1851-55 Grigol Gagarin. Malowanie odbywa się za pomocą farb woskowych, które mają wiele zalet w porównaniu do farb olejnych. Warto zauważyć, że duże miejsce poświęcone jest wizerunkom gruzińskich świętych. 

W Świątyni Syjonu znajduje się wiele niezwykłych grobowców. Według tradycji w świątyni pochowani są jej budowniczowie, książęta Guaram i Adarnase. Przed drzwiami diakonatu, pod białym marmurowym kamieniem przy południowej ścianie, św. Biskup Jan z Mangle. Przed ołtarzem i pod filarami kopuły znajdują się groby katolikosów-patriarchów Gruzji: św. Kiriona II, Leonidasa, św. Ambrożego Wyznawcy, Krzysztofa III, Kalistratesa, Melchizedeka III, Efraima II, Dawida V.

Od 1801 roku w katedrze na Syjonie przechowywany jest krzyż św. Nino, zwrócony Gruzji przez cesarza rosyjskiego Aleksandra I.

Kościół Trójcy Świętej w Tbilisi

Katedra Świętej Trójcy w Tbilisi jest główną świątynią prawosławną w Gruzji, zbudowaną w latach 1996-2004 według projektu architekta Archila Mindiaszwilego.

Pomysł budowy nowej katedry dla upamiętnienia 1500-lecia autokefalii Gruzińskiej Cerkwi Prawosławnej i 2000-lecia narodzin Chrystusa zrodził się w 1989 roku, w okresie, gdy w sowieckiej Gruzji ruch narodowy zyskiwał na sile. W maju 1989 roku pod przewodnictwem Patriarchy Gruzji i rządu Tbilisi ogłoszono konkurs na projekt katedry Świętej Trójcy. O sfinansowanie budowy świątyni prezydent Gruzji Eduard Szewardnadze zwrócił się do Bidziny Iwaniszwilego, gruzińskiego bankiera pracującego w Rosji, który stał się głównym fundatorem budowy.

23 listopada 2004 roku, w dzień św. Jerzego, katedra została poświęcona przez Jego Świątobliwość i Błogosławionego Katolikosa-Patriarchę całej Gruzji Ilię II.

Katedra Narodzenia Matki Bożej - Metekhi

Cerkiew Narodzenia Pańskiego w Metechi to jeden z najstarszych kościołów zbudowanych w Tbilisi, którego historia sięga V wieku.

Nazwę świątyni należy nawiązywać do ikony Matki Bożej Metechi spoczywającej w świątyni. Ikona ta, obecnie zaginiona, musiała być bardzo znana i szanowana.

W gruzińskich źródłach historycznych skała Metekhi wymieniana jest jako silny zamek obronny z XII-XIII wieku, w którym znajdowały się komnaty królów Bagratowów.

Najważniejszym sanktuarium świątyni jest grób św. Szuszaniki. Na początku VII wieku, po rozłamie kościoła ormiańsko-gruzińskiego, katolikos Kirion przeniósł szczątki świętego z Tsurtavi do katedry Metechi. Wiadomo, że król Tamar ozdobił ciało Błogosławionej Królowej złoconymi szatami i oddawał jej szczególny szacunek.

Ateszgah w Tbilisi

Ateshga - zaratustryjska świątynia Wiecznego Ognia. Wejście do budynku jest możliwe od strony podwórza domu mieszkalnego. Czyli jest mocno utrudniony. 

Nazwa Ateshga pochodzi od perskiego słów: Atesh i Gah oznaczających miejsce ognia. Tradycyjnie do rozpalania ognia w Ateshdze używano wyłącznie drewna owocowego, które podczas spalania wydzielało przyjemny aromat.

Ateshga jest zbudowana z cegieł. Była to budowla w kształcie sześcianu z półkolistą, obecnie zawaloną kopułą.

Istnieje wiele doniesień na temat szerzenia się zoroastyzmu w Tbilisi w okresie wczesnochrześcijańskim, jak wynika z gruzińskich źródeł pisanych, według których w Tbilisi mieszkali wyznawcy tej wiary. Gruzini walczyli z różnym powodzeniem, ale nieprzerwanie, przeciwko wprowadzeniu zaratusztrianizmu. Ślady tej walki wyraźnie widać w ówczesnych gruzińskich źródłach pisanych.

W latach 20. XVIII wiwku w budynku funkcjonował meczet, w latach 2007-2009 Komitet Narodowy ICOMOS przeprowadził sprzątanie i renowację Ateshgi w ramach projektu rewitalizacji obszaru Betlejem: zrekonstruowano klatkę schodową, wyczyszczono wnętrze, odkopano i przeprowadzono niewielką renowację w części wejściowej. Cały budynek pokryto tymczasowym dachem, który miał chronić go przed czynnikami atmosferycznymi.

Katedra Ormiańska Świętego Jerzego

Katedra Tbilisi Surb Gevorg, to ormiański kościół zbudowany w 1251 roku w dzielnicy Starego Tbilisi, Katedra Diecezji Ormiańskiej w Gruzji i Wielki Kościół Zamkowy.

Przybycie Ormian do Gruzji rozpoczyna się po XI wieku, kiedy utracili oni swoje państwo.

Istnieją różne założenia dotyczące jego własności i daty budowy. Według ormiańskich badaczy, kościół wybudował tu kupiec i szlachcic ormiański Umek, który przybył z Armenii w 1251 roku, choć nie ma na to bezpośrednich dowodów.

Na dziedzińcu kościoła znajduja się groby ormiańskich artystów i wojskowych.

Meczet Jumah

Meczet położony u podnóża twierdzy Narikala, na końcu obecnej ulicy Botanicznej. Jest to jedyna zachowana świątynia muzułmańska w mieście.

Ludność muzułmańska pojawiła się w Tbilisi po podboju miasta przez Arabów, od drugiej połowy VII wieku. 

W latach 1723-1735 Osmanowie, którzy wówczas okupowali Tbilisi, zbudowali u podnóża Nariqali meczet sunnicki. W latach czterdziestych XVIII wieku meczet został zniszczony przez Persów. W latach 1846-1851 został odrestaurowany przez architekta Giovanniego Scudieri, jednak pod koniec XIX wieku, w 1895 roku, milioner i filantrop z Baku Hajizeinalabdin Taghyev całkowicie wyremontował meczet.

W wyniku ogłoszenia niepodległości Gruzji w 1991 roku, w ramach ochrony praw i wolności człowieka, wolność religijna została uznana także dla muzułmanów w Gruzji.

Obecnie w Tbilisi mieszkają dwie grupy wyznawców muzułmanów: sunnici i szyici. Meczet sunnicki jest jedynym działającym meczetem w Tbilisi. Służy zarówno muzułmanom sunnickim, jak i szyickim. Modlą się razem do Allaha, co nie jest zbyt powszechną formą na świecie. Pierwotnie meczet przedzielała czarna kurtyna, po jednej stronie modlili się sunnici, a po drugiej szyici. Dziś meczet jest otwarty dla wszystkich.

Meidan Bazar | Rynek Szejtan

Diabelski Bazar - nazwa małej uliczki położonej pomiędzy Abanotubanem a Placem Tatarskim w XVIII-wiecznym Tbilisi.

Termin rynek szaitański. Tak mocno zapadł w pamięć dawnych mieszkańców Tbilisi, że jego nazwę mechanicznie przeniesiono na Plac Tatarski i przez pomyłkę Plac Tatarski nazwano także Bazarem Szejtana.

Dzisiaj sam rynek znajduje się pod ziemią i mieszczą się tam sklepy z pamiątkami i starociami z Gruzji.

Narikala i Kościół św. Mikołaja

Narikala perska nazwa zamku Kala w Tbilisi. Pierwsza wzmianka o nim pojawiła się w źródłach w 1772 roku wraz z niemieckim podróżnikiem Johannem Guldenstedtem. 

Według historyków, w IV wieku król Varaz-Bakur zbudował w tym miejscu fortecę, którą później zdobyli perscy Sasanidzi, określaną w źródłach historycznych jako Twierdza Zazdrości, w połowie V wieku królowie Kartli odzyskali twierdzę.

Zamek Narikala uważany jest za jeden z najstarszych zamków wśród zabytków Gruzji. 

Kościół św. Mikołaja z Tbilisi na Narikala został pierwotnie zbudowany w XIII wieku, za czasów św. Króla Demetriusza Konsekrowanego. 

Po zjednoczeniu Gruzji z Rosją Narikala straciła swoje dawne znaczenie i w 1818 roku generał Jermołow zamienił świątynię w magazyn prochu. Potężny wybuch prochowni zniszczył kościół niemal do fundamentów.

W kwietniu 1996 roku w Więzieniu Matczynym w Tbilisi rozpoczęła się budowa nowej katedry św. Mikołaja na starych fundamentach. W nowym budynku znajdują się ocalałe pozostałości z XIII wieku. 

Łaźnie Siarkowe

Legenda przypisuje odkrycie gorących źródeł w Tbilisi i budowę na nich miasta królowi Vakhtangowi Gorgasalowi z Kartli, który żył w V wieku. Arabski geograf z X wieku, Ibn Haukal odnotowuje: W mieście znajdują się łaźnie podobne do łaźni Tyberiadzkich, w których woda wrze bez ognia. Według przekazów historycznych w XIII wieku w Tbilisi istniało 65 łaźni z wodą mineralną. 

Informacje o łaźniach tbiliskich przekazują nam wenecki podróżnik Marco Polo i rosyjski kupiec Wasyl Gagara.

Plac Wolności w Tibilisi

Główny plac w Tbilisi ma historię około dwóch stuleci . W nieodległej przeszłości plac był opuszczonym miejscem poza murami miasta. 

Plac był świadkiem wielu protestów, z których najliczniejszym jest wiec Rewolucja Róż w 2003 roku. 2005 10 maja prezydent USA George Bush i prezydent Gruzji Micheil Saakaszwili przemawiali na placu do około 100 000 obywateli.

Norashen - Kościół Ormiański Matki Bożej w Tbilisi

Znajduje się przy ulicy Kote Abkhaz. Pierwszy kościół powstał tu w 1740 r. Obecnie istniejący kościół wzniesiono głównie w latach 1790-96.

Kościół posiada trzy wejścia. Przed bramą Samreti znajduje się asymetryczna brama zbudowana w pierwszej połowie XIX wieku, pokryta ciosanym kamieniem i bogato rzeźbiona. Jednocześnie na garbie zachodniego ramienia wzniesiono niewielką ażurową dzwonnicę. Z wyglądu kościół Norasheni nawiązuje do architektury ormiańskiej i gruzińskiej późnego średniowiecza, choć elementy klasycyzmu widoczne są także w dekoracji fasad.

Wewnątrz ścian kościoła znajdują się chaczkary z XVII wieku. Kościół zdobi malowidło wykonane w latach 1834-35 przez Mkrtuma Ovnatanianiego, ormiańskiego artystę z Tbilisi.

W pobliżu zachodniej ściany kościoła, na prawo od drzwi, znajduje się grób tbiliskiego ormiańskiego kupca i filantropa Micheila Tamamszewiego.

Kościół Surb Nshan w Tbilisi

Kościół Świętej Pieczęci - XVIII-wieczny kościół ormiański w Starym Tbilisi. Zbudowano go w latach 1703-1711, a przebudowano w 1780 roku. Kościół jest w opłakanym stanie po 2002 roku, częściowo zniszczonym w wyniku podpalenia.

Matka Gruzja

Pomnik na Wzgórzu postawiono w 1958 roku w związku z 1500-leciem miasta. Zgodnie z pierwotną decyzją stolicę miała tymczasowo ozdobić alegoryczny drewniany posąg, później jednak zmieniono tę decyzję. Z tego powodu w 1963 roku drewnianą fakturę pokryto aluminium, aby posąg nie uległ zniszczeniu. 

W 1997 roku stary pomnik został wymieniony na nowy. Autorką 20-metrowej aluminiowej figury kobiety ubranej w gruziński strój narodowy jest Elguja Amashukeli. Matka Gruzji jest symbolem gruzińskiego charakteru narodowego: posąg w jednej ręce trzyma kielich wina dla zakochanych, a w drugiej miecz dla wrogów.

U podstawy posągu znajduje się widok na Ogród Botaniczny w Tbilisi, a na terenie Ogrodu Botanicznego można uchwycić rzekę Tsavkisisskali, gdzie przerzucono trzy mosty.

Górny Kościół Narodzenia Zbawiciela w Betlejem

Kościół z XIII wieku, wybudowany najprawdopodobniej przez luidność ormiańską.

Początkowo w miejscu dzisiejszego kościoła Narodzenia Zbawiciela w Betlejem stała niewielka gruzińska kaplica prawosławna. Obecnie widoczna jest z niej jedynie część absydy. Pozostała część ścian znajduje się pod podłogą obecnego kościoła.

W czasach sowieckich w kościele znajdowała się pracownia jubilerska.

W 1991 roku cerkiew znajdująca się przy ulicy Betlejemskiej została przekazana Patriarchatowi Gruzińskiemu, a od 1994 roku przywrócono w niej nabożeństwa prawosławne. Po zachodniej stronie kościoła, niedaleko wejścia, znajduje się refektarz wybudowany w 2001 roku.

Na wschód od kościoła stoi XVII-wieczna dwukondygnacyjna ceglana dzwonnica, zwieńczona fanchaturi z ciętym kamiennym łukiem.

Kościół Ojca Krzyża w Tbilisi

Kościół w historycznej dzielnicy Kvemo Kala, zbudowany w V a ostatecznie przebudowany w XVI wieku. 
Ojciec Krzyża oznacza opata klasztoru Krzyża Jerozolimskiego. Do 1921 roku zabytek należał do Patriarchatu Jerozolimskiego i przez wieki konkurował z gruzińskimi klasztorami za granicą. Przez długi czas z własnych środków utrzymywał gruziński klasztor w Jerozolimie.
Platon Ioselian wymienia pięć kościołów, które powstały za czasów Vakhtanga Gorgasli: Syjon, Anchiskhat, Świętego Krzyża, Betlejem i Świętego Michała Archanioła. 
Zgodnie z tradycją nazwano go Golgotą.

Dzielnica Abanotubani

Jedną z najstarszych dzielnic Tbilisi, o której mowa jest w legendzie o założeniu Tbilisi przez króla Vakhtanga Gorgasali w V wieku: Krogulec królewski zgubił się w pogoni za rannym bażantem, a oba ptaki odnaleziono później we wrzącym źródle, w ten sposób odkryto wody termalne Tbilisi.

Na prawym brzegu rzeki Mtkvari, król Vakhtang Gorgasali rozpoczął budowę miasta, którą ukończył pod koniec VI wieku jego syn Dachi. Zgodnie z wolą ojca Dach przeniósł stolicę z Mcchety do Tbilisi.

Istnienie poprzedniego miasta, na terenie dzisiejszego Abanotubani, potwierdza mapa z IV wieku stworzona przez rzymskiego geografa Castoriusa, na której Tbilisi nazywane jest Philado. 

KOMENTARZE NA FORUM
Treść
Podpis
Ocena
Gori

Gori

Miasto we wschodniej Gruzji, stolica regionu Wewnętrzna Kartlia.

Mccheta

Mccheta

Jedno z najstarszych miast Gruzji, gdzie w 337 roku w proklamowano religię chrześcijańską jako religię państwową.

👪

👫