Mccheta Kartlia | zabytki, atrakcje, turystyka

Ocena:

4.5/5 | 4 głosów

Jedno z najstarszych miast Gruzji, gdzie w 337 roku w proklamowano religię chrześcijańską jako religię państwową.

Do czego przyrównać Mcchete? Jako siedziba głowy kościoła i kolebka gruzińskiej państwowości, logiczne byłoby porównanie do Watykanu lub Gniezna. To jednak nie ta skala. Wspaniałości Stolicy Piotrowej trudno dorównać, z kolei Gniezno turystycznie prawie nie istnieje.

Mcchetcie, ze względu na ruch pielgrzymkowy, najbliżej do polskiej Częstochowy lub klasztorów w greckich Meteorach, czyli miejsc które zwiedzamy i jedziemy dalej. Chyba że jesteśmy pielgrzymami i naszym celem nie jest tylko turystyczna ciekawość.

Zaplecze turystyczne Mcchety

Nienachalnie duże ale będziecie mogli coś zjeść, kupić magnes na lodówkę, bez problemu zaparkować samochód i wrócić do Tbilisi.

Jak dostać się z Tbilisi do Mcchety

Jeżeli nie dysponujecie samochodem, to dojazd z oddalonej o 25km stolicy Gruzji jest możliwy pociągiem lub marszrutką i zajmuje jakieś 30-40 minut.

Jedno z najstarszych miast w Gruzji i ważne centrum historyczne i kulturalne tego kraju. Położone jest w pobliżu stolicy, Tbilisi, na zbiegu rzek Aragwi i Kury. 

Mccheta była stolicą Królestwa Iberii (wczesnej Gruzji) od III wieku p.n.e. do V wieku n.e. To właśnie tutaj król Mirian III przyjął chrześcijaństwo jako oficjalną religię państwa w 337 roku n.e., co uczyniło Gruzję jednym z pierwszych krajów na świecie, które przyjęły chrześcijaństwo. Z tego powodu Mccheta jest nazywana drugą Jerozolimą i pozostaje duchowym centrum Gruzji.

Mccheta jest centralnym miejscem dla Gruzińskiego Kościoła Prawosławnego i jest siedzibą Katolikosa-Patriarchy Całej Gruzji. Co roku miasto przyciąga wielu pielgrzymów, zwłaszcza w dni świąt religijnych.

Mała świątynia Św. Nino

Niewielki budynek kopułowy, zbudowany we wczesnym średniowieczu.

Napis umieszczony przy wejściu do kościoła informuje, że w 1879 roku świątynię naprawiła Matka Nino (Amilakhvari), opat klasztoru książęcego. W 1981 roku przeprowadzono prace restauratorskie, w wyniku których kościół zakopany w ziemi do głębokości 1 metra został oczyszczony, odrestaurowano jego zniszczony cokół, ściany, kopułę i pokryto dachówką.

Monastyr Samtawro - książęcy

Świątynia biskupia z pierwszej połowy XI wieku w Mcchecie, zbudowana na miejscu kościoła wybudowanego przez pierwszego chrześcijańskiego króla Gruzji, Miriana.

Do świątyni można wejść od południowej bramy. Kopuła wsparta jest na dwóch wolnostojących filarach i okapach ścian prezbiterium. Po obu stronach ołtarza znajduje się pomieszczenie diakonatu i zakrystia. Kankela pochodzi z XV wieku. W południowo-zachodnim narożniku świątyni znajdują się groby pierwszego gruzińskiego króla chrześcijańskiego Miriana i królowej Nany.

Groby króla Miriana i królowej Nany

Król Mirian III i jego żona, królowa Nana, to postacie o ogromnym znaczeniu w historii Gruzji – byli pierwszymi władcami, którzy przyjęli chrześcijaństwo jako religię państwową, co miało miejsce na początku IV wieku. Ich groby rzeczywiście znajdują się w Mcchecie, w monastyrze Samtawro, który do dziś jest ważnym miejscem pielgrzymkowym.

Mirian III rządził władztwem Kartlii (Iberii), jednego z historycznych królestw Gruzji, w latach ok. 284–361. Pochodził z dynastii Chosroidów, która miała korzenie persko-ormiańskie (według tradycji jego ojcem był Mirvano, wysłannik perskiego dworu).

Początkowo był poganinem i przeciwnikiem chrześcijaństwa. Jego nawrócenie wiąże się z postacią św. Nino z Kapadocji, chrześcijańskiej misjonarki, która według legendy uzdrowiła królową Nanę i dokonała cudów na królewskim dworze. Według przekazu tradycyjnego, Mirian doznał nawrócenia w czasie polowania, kiedy ogarnęła go nagła ciemność i dopiero po modlitwie do „Boga Nino” światło wróciło – co uznał za znak.

Królowa Nana miała pochodzenie grecko-rzymskie lub syryjskie, według różnych wersji – być może była córką rzymskiego urzędnika. Była ciężko chora, a św. Nino miała ją uzdrowić. To wydarzenie głęboko wpłynęło na rodzinę królewską i przyspieszyło proces chrystianizacji. Była gorliwą chrześcijanką i patronowała budowie pierwszych kościołów.

Katedra Sweti Cchoweli

Główna katedra patriarchalna Gruzińskiego Kościoła Prawosławnego, matka-katedra Gruzji, miejsce intronizacji katolikosów - patriarchów Gruzji, miejsce pochówku wielu średniowiecznych królów Gruzji, członków ich rodzin i patriarchów, zabytek architektury gruzińskiej z XI wieku, jedna z czterech spośród wielkich katedr.

Sweti Cchoweli to największa zabytkowa budowla sakralna spośród tych, które przetrwały do dziś w Gruzji. Przez wieki było to religijne centrum chrześcijańskiej.

Po południowej stronie wnętrza znajduje się niewielka kamienna kaplica wbudowana w mur katedry. Jest to symboliczna kopia Kaplicy Grobu Świętego w Jerozolimie.

Katedrę wzniósł architekt Arsakidze na miejscu zbudowanego w IV w. najstarszego kościoła Gruzji. Według legendy święta Nino wybrała miejsce budowy.

Grób Sydoni - Życiodajna Kolumna

Jeden z najważniejszych i najstarszych zabytków chrześcijańskich w Gruzji. Według legendy Elizeusz, Żyd z Mcchety wyruszył do Jerozolimy, by bronić Chrystusa przed sądem, lecz nie zdążył. Odkupił szatę Chrystusa od Rzymian i zabrał ją ze sobą do Gruzji. 
Po powrocie oddał szatę swojej siostrze Sydonii, która została w niej pochowana, a na jej grobie wyrósł wielki cedr.

Święta Nino poleciła, aby zbudować kościół w miejscu grobu Sydonii, lecz cedr rosnący na jej grobie nie dał się ściąć. Dopiero gdy święta Nino pomodliła się, drzewo uniosło się i budowa została ukończona. 

Liturgia paschalna w katedrze Sweti Cchoweli i Eliasz II

Jeden z najważniejszych i najbardziej uroczystych momentów w życiu duchowym Gruzji – liturgii paschalnej w katedrze Sweti Cchoweli w Mcchecie, celebrowanej przez katolikosa-patriarchę całej Gruzji Eliasza II. To wydarzenie łączy w sobie starożytne chrześcijańskie rytuały z głęboko zakorzenioną gruzińską tożsamością narodową i religijną.

Liturgia Wigilii Paschalnej (ღამის ლიტურგია – gamis liturgia): Zaczyna się późnym wieczorem Wielkiej Soboty i trwa do rana Niedzieli Wielkanocnej. Wierni gromadzą się w ciemnym kościele, trzymając świece paschalne, czekając na Światło Zmartwychwstania.

Procesja wokół kościoła (გალობანი – galobani): duchowieństwo i wierni trzykrotnie okrążają świątynię, śpiewając hymn „Chrystus Zmartwychwstał!” (ქრისტე აღდგა! – Kriste aghdga!). Procesja symbolizuje niewiasty idące do grobu Chrystusa, który okazuje się pusty.

Zwiastowanie Zmartwychwstania: Po procesji patriarcha zatrzymuje się przed zamkniętymi drzwiami kościoła i głosi, że Chrystus zmartwychwstał, na co zgromadzeni odpowiadają „Zaprawdę zmartwychwstał!” (ჭეშმარიტად აღდგა! – ch’eshmaritad aghdga!). Następuje otwarcie drzwi – symbol triumfu życia nad śmiercią.

Relikwia św. Andrzeja Apostoła w katedrze Sweti Cchoweli

Relikwia św. Andrzeja Apostoła w katedrze Sweti Cchoweli w Mcchecie to jeden z najbardziej czczonych przedmiotów kultu w Gruzji. Ma ona kształt ludzkiej stopy, co czyni ją szczególnie sugestywną i symbolicznie silną – zarówno w kontekście misyjnej działalności św. Andrzeja, jak i jego obecności w tradycji gruzińskiej.

Nie jest to relikwia w sensie biologicznym (kość), ale kamień z odciskiem stopy, który miał się zachować jako świadectwo obecności apostoła. Tradycja przypomina relikwie typu "contact relics", czyli takie, które powstały przez dotyk lub obecność świętej osoby. Podobne formy relikwii znane są także z Palestyny, Grecji czy Armenii (np. „kamień stopy Jezusa” na Górze Oliwnej).

Według starożytnej tradycji gruzińskiej, św. Andrzej był jednym z apostołów, którzy głosili Ewangelię na Kaukazie. Przypisuje mu się nawrócenie mieszkańców Kolchidy i Iberii (czyli zachodniej i wschodniej Gruzji).

Miał dotrzeć aż do regionów dzisiejszego Poti, Gori, a także Mcchety, gdzie głosił naukę Chrystusa. W gruzińskiej ikonografii często przedstawiany jest z krzyżem w kształcie litery X i zwojem, a jego kult w Gruzji ma starożytne korzenie (już od IV–V wieku).

Antiochia Mccheta - Katedra Antiochii

Katedra św. Szczepana Pierwszego Zbawiciela. W jego skład wchodzą budynki z różnych czasów: kościół halowy przebudowany z nawy na północ od starej trójnawowej bazyliki z VII-VIII wieku, brama oraz dobudowana na bramie wieża obronna z wieku XVI-XVII.

Monastyr Dżwari

Klasztor Krzyża Mccheti, świątynia i monastyr z VI wieku. Znajduje się na wschód od Mccheti, u zbiegu rzek Mtkwari i Aragwi, na szczycie skalistej góry. Wpisany na listę zabytków światowego dziedzictwa kulturowego.

Nazwa świątyni ma podłoże historyczne. W latach 30-tych IV wieku, od pierwszych lat przyjęcia chrześcijaństwa, król Mirian III wzniósł w tym miejscu drewniany krzyż, który później czczony był nie tylko przez Gruzinów, ale także chrześcijan z całego Kaukazu. 

Jeden z najstarszych zachowanych egzemplarzy epigraficznych gruzińskiego pisma asomaturkowego wyryty jest na płaskorzeźbach fasady wschodniej i południowej Katedry Krzyżowej, na cokole krzyża wzniesionego pośrodku świątyni.

Bebristsikhe

Wczesnośredniowieczna twierdza, broniąca dostępu do Mcchety, w starożytności nazywano ją Belta. W miejscu, w którym się znajduje, dolina jest bardzo wąska, dlatego zamek doskonale zabezpeiczał miasto od tej strony.

Podczas wykopalisk archeologicznych prowadzonych na zamku w latach 2006-2008 liczne materiały z różnych okresów wykazały, że Bebriscikhe było aktywną twierdzą już od IV wieku.

Centrum Informacji Turystycznej w Mcchecie

Centrum Informacji Turystycznej w Mcchecie to kluczowy punkt dla wszystkich podróżnych, którzy chcą dowiedzieć się więcej o mieście Mccheta i jego atrakcjach. Centrum położone jest w sąsiedztwie słynnej katedry Svetitskhovli, dlatego nie sposób go przeoczyć.

KOMENTARZE NA FORUM
Treść
Podpis
Ocena
Gori

Gori

Miasto we wschodniej Gruzji, stolica regionu Wewnętrzna Kartlia.

Tbilisi | Tyflis

Tbilisi | Tyflis

Stolica i największe miasto Gruzji położone nad rzeką Kurą, zamieszkane przez 1,15 mln osób. Główny kulturalny, naukowy i przemysłowy ośrodek Gruzji.

🤩

👪

👫