Luksus, moc i paradoksy pustyni.
Motoryzacja w Dubaju to fascynująca mieszanka luksusu, potęgi silników i lokalnych realiów klimatycznych. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że miasto kipiące bogactwem tonie w superautach, jednak w rzeczywistości marki takie jak Bentley czy Rolls-Royce pozostają wyjątkowe i rzadkie – nawet tutaj stanowią symbol statusu, a nie codzienny widok. Zdecydowanie częściej po drogach suną potężne SUV-y i pick-upy z silnikami V8, głównie amerykańskich i japońskich producentów – maszyny, które w Europie uchodziłyby za egzotyczne.
Niepodzielną królową dubajskich dróg jest Toyota, zwłaszcza Land Cruiser 300, uznawana za symbol niezawodności w ekstremalnych warunkach pustynnych. Obok niej króluje Lexus IS 300, najpopularniejsza taksówka w mieście, łącząca komfort i trwałość. Coraz śmielej wkraczają też marki chińskie – przede wszystkim BYD i Jetour T2, które przyciągają nowoczesnym wyglądem i niższą ceną.
Zaskakuje natomiast niemal homeopatyczna obecność włoskiej motoryzacji – kilka Lamborghini, nieliczne Ferrari i sporadyczne, wiekowe Maserati to raczej ozdoba parkingów luksusowych hoteli niż częsty widok na ulicy. Ciekawostką jest także brak Toyoty Prius, samochodu niezwykle popularnego na całym świecie – w Dubaju hybryda ta najwyraźniej nie zyskała uznania wśród kierowców przyzwyczajonych do dużych pojemności i taniego paliwa.
A tanie paliwo to podstawa tutejszej motoryzacji – benzyna ma w Zjednoczonych Emiratach Arabskich odgórnie ustalane ceny, regularnie aktualizowane przez rząd. Dzięki subsydiom i niskim kosztom wydobycia, litr paliwa kosztuje tu często mniej niż butelka wody mineralnej.
ZiŁ-41047
ZIL-41047 to luksusowa limuzyna produkowana w Związku Radzieckim, a później w Rosji przez fabrykę Zavod imeni Lichaczowa (ZIL) od około 1985 roku.
Model ten jest następcą wcześniejszych limuzyn ZIL-a (np. ZIL-4104/41045) i reprezentuje najwyższy poziom „samochodu państwowego” w tamtym okresie. Produkcja była ograniczona - jego głównym odbiorcą były instytucje państwowe, służby specjalne, wyższe władze.
Kolekcja rekordów, takie jak Guinness World Records, podaje, że ZIL 41047 był jednym z najcięższych seryjnych samochodów — masa ok. 3,3 tony w standardzie, zaś wersje specjalne (np. opancerzone) mogły dochodzić dużo wyżej.