Kompleks muzealno-wystawienniczy w Stuttgarcie, w Niemczech, poświęcony historii i osiągnięciom słynnego niemieckiego producenta samochodów.
Nie jestem miłośnikiem tej marki ale Mercedes-Benz Welt to bezdyskusyjnie najlepsze muzeum motoryzacji jakie kiedykolwiek widziałem. Ekspozycja pojazdów, przestrzeń, oświetlenie i logika bija na głowę to co możecie zobaczyć w przeładowanym muzeum BMW, czy ubogim, ze względów historycznych muzeum Porsche.
Oprócz pojazdów koncernu Mercedesa, znajdziemy w muzeum wiele zdjęć i eksponatów pokazujących historię Europy i świata od chwili powstania firmy, aż do dzisiaj. I to bez żadnych nawiązań do samego Mercedesa, co jest wyrazem olbrzymiej nonszalancji, pewności siebie i czymś niespotykanym w merkantylnym świecie koncernów motoryzacyjnych.
Ale firma panów: Benza, Deimlera i Jellinka może sobie na to pozwolić. To najstarsza firma motoryzacyjna na świecie istniejąca do dzisiaj i pierwszy producent samochodów który, za sprawą m.in. barona Rothshilda, od dłubania w szopie przeszedł do produkcji masowej.
Zdumiewająca jest też lojalność do marki, wśród pracowników Mercedesa. Będąc w Benzviertel, w pobliżu muzeum, zdałem sobie sprawę że 90% samochodów, które widzę na drogach i na parkingach dla pracowników fabryki, to Mercedesy. Ale to raczej presja społeczna niż przekonanie o jakości pojazdów stuttgarckiego koncernu.
Znajduje się on w bezpośrednim sąsiedztwie siedziby firmy, a także fabryki, w której powstają samochody marki Mercedes-Benz.
W skład kompleksu wchodzą trzy główne części: muzeum Mercedes-Benz, centrum doświadczeń Mercedes-Benz oraz centrum sprzedaży samochodów i usług serwisowych. Muzeum prezentuje ponad 160 pojazdów, które pokazują rozwój i ewolucję marki Mercedes-Benz, począwszy od pierwszego samochodu z 1886 roku, aż po najnowsze modele. Wśród eksponatów można zobaczyć kultowe modele, takie jak Mercedes-Benz 300 SL "Gullwing", 600 Pullman, a także liczne samochody wyścigowe, w tym te, które odniosły zwycięstwa w prestiżowych wyścigach, takich jak Grand Prix Formuły 1.
Centrum doświadczeń Mercedes-Benz to interaktywne miejsce, w którym można zapoznać się z najnowszymi technologiami i innowacjami związanymi z motoryzacją oraz doświadczyć jazdy samochodem na symulatorze. Centrum sprzedaży samochodów i usług serwisowych oferuje możliwość zakupu samochodu marki Mercedes-Benz oraz zapewnia serwisowanie pojazdów.
Mercedes-Benz Welt to doskonałe miejsce dla miłośników motoryzacji i fanów marki Mercedes-Benz, którzy chcą zgłębić historię i technologię tej ikonicznej marki samochodowej.
Czerwona Locha - pierwsze AMG
Pod koniec lat sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych firma AMG wystartowała w 24-godzinnym wyścigu Spa w 1971 r. oraz w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych w dużej limuzynie Mercedes-Benz 300SEL 6.3 V8, pieszczotliwie nazywanej „Red Sow”
Daimler Motorized Carriage
Powóz zmotoryzowany Daimler był pierwszym samochodem wyprodukowanym przez niemieckich inżynierów Gottlieba Daimlera i Wilhelma Maybacha i pierwszym pojazdem czterokołowym napędzanym wysokoobrotowym silnikiem spalinowym.
Pojazd zbudowany przez Daimlera i Maybacha nie jest jednak klasyfikowany jako samochód, ponieważ był to dyliżans, czyli powóz konny zakupiony od innego producenta, który zaadaptowano.
Motor Velocipede
Pierwszy na świecie samochód produkowanym masowo choć w bardzo małych ilościach i wyposażony w opony pneumatyczne.
Zaopatrzony był jednocylindrowy silnik, umieszczony z tyłu, o pojemności 1045 cm3 i mocy maksymalnej 1.5 KM przy 450 obr/min.
Benz 14 PS Rennwagen - 1900
Samochód wyścigowy Benz z otwartym układem chłodzenia. Woda chłodząca jest schładzana przez przepływ powietrza w rurach wyposażonych w płyty chłodzące i częściowo odparowywana w skraplaczu za siedzeniem.
Chociaż nie był szczególnie wydajny, był wystarczający dla mocy rozwijanej przez dwucylindrowy silnik tłokowy o mocy 14 KM (10 kW).
Prędkość maksymalna 65km/h.
Mercedes-Benz W29 500K
Luksusowy samochód osobowy produkowany przez firmę Mercedes-Benz w latach 1934-1936.
Osiągał on moc maksymalną ponad 160 KM co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 160 km/h przy zużyciu paliwa 30 l/100 km.
Mercedes-Benz W142
Samochód osobowy wprowadzony na rynek w lutym 1937 roku, jako następca Mercedes-Benz Typ 290.
Napędzany był powiększonym, rzędowym, sześciozaworowym silnikiem o pojemności 3208 cm3 i maksymalnej mocy 78 KM, zapewniającej deklarowaną prędkość maksymalną 130 km/h. Całość przekazywana była na tylne koła za pośrednictwem czterobiegowej manualnej skrzyni biegów.
Mercedes-Benz Typ 770 Grosser Mercedes - samochód cesarze Hirohito
Najbardziej znany jako samochód wysokich rangą nazistowskich polityków Niemiec oraz państw Osi, przed i podczas II wojny światowej. Grossera używali m.in. Adolf Hitler, Paul von Hindenburg, Hermann Göring, Heinrich Himmler, Reinhard Heydrich ,Ion Antonescu, Benito Mussolini i cesarz Hirohito.
Napędzany był rzędowym ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności 7665 cm3 z górnym wałkiem rozrządu i aluminiowymi tłokami. Silnik wytwarzał 150 KM przy 2800 obr./min bez doładowania.
Mercedes 300 Adenauer - 1952r.
Model 300 był czterodrzwiowym luksusowym sedanem produkowanym przez firmę Mercedes-Benz w latach 1951-1957. Był to wówczas flagowy model firmy, następca modelu W150 z czasów II wojny światowej.
Potocznie nazywany Adenauerem na cześć Konrada Adenauera, pierwszego kanclerza Republiki Federalnej Niemiec, który w latach 1949-1963 używał sześciu niestandardowych wersji tego samochodu.
Mercedes-Benz W113
Dwumiejscowy roadster / coupé, zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 1963 roku i produkowany od 1963 do 1971. Zastąpił zarówno 300 SL, jak i 190 SL.
Wszystkie modele były wyposażone w sześciocylindrowy silnik rzędowy z wielopunktowym wtryskiem paliwa. Maskę, pokrywę bagażnika, poszycia drzwi i pokrywę bagażnika wykonano z aluminium, aby zmniejszyć masę. Stosunkowo krótkie i szerokie podwozie w połączeniu z doskonałym zawieszeniem, mocnymi hamulcami i oponami radialnymi zapewniało W 113 doskonałe prowadzenie.
W 113 był pierwszym samochodem sportowym z „nadwoziem zabezpieczającym” opartym na szeroko zakrojonych pracach Beli Barényi nad bezpieczeństwem pojazdów: miał sztywną kabinę pasażerską i wyznaczone strefy zgniotu z pochłaniającymi uderzenia przednimi i tylnymi sekcjami wbudowanymi w konstrukcję pojazdu. Wnętrze zostało zaokrąglone i usunięto wszystkie twarde rogi i krawędzie, podobnie jak w sedanie W 111.
Mercedes-Benz 300 SL
Dwumiejscowy samochód sportowy produkowany przez firmę Mercedes-Benz od 1954 do 1957 jako coupé ze skrzydłami mewy i od 1957 do 1963 jako roadster . Model 300 SL wywodzi się z wyścigowego samochodu firmy z 1952 r., W194 , i był wyposażony w mechaniczny układ bezpośredniego wtrysku paliwa , który znacznie zwiększył moc jego trzylitrowego, sześciocylindrowego rzędowego silnika z wałkiem rozrządu w głowicy.
Model 300 SL był w stanie osiągnąć prędkość do 263 km/h (163 mil/h), zyskując reputację mistrza wyścigów samochodów sportowych i czyniąc go najszybszym samochodem produkcyjnym swoich czasów. Charakterystyczne drzwi skrzydłowe i innowacyjna lekka konstrukcja z rurowej ramy przyczyniły się do uzyskania przez ten samochód statusu przełomowego i niezwykle wpływowego samochodu.
Mercedes-Benz Renntransporter
Najszybszy transporter samochodów wyścigowych na świecie.
Mercedes-Benz 600 Pullman
Ultraluksusowy samochód produkowany przez Daimler-Benz od 1963 do 1981.
Prekursor nowoczesnej marki Maybach, dobrze znany jako samochód celebrytów i przywódców politycznych. Przez ponad 30 lat przewoził królów, kanclerzy i prezydentów, uznawany za bardzo bezpieczny i komfortowy.
Ciężarówki Mercedes-Benz LP333 i L6500
Mercedes-Benz LP333 to trzyosiowy ciężarówka o ładowności 16 ton, która została wprowadzona na rynek przez Daimler-Benz AG jako odpowiedź na restrykcyjne przepisy dotyczące masy i wymiarów ciężarówek w Niemczech w latach 50. i początku 60. XX wieku. Choć LP333 nie był produkowany długo, jego konstrukcja wpłynęła na późniejsze modele Mercedes-Benz, szczególnie w zakresie trzyosiowych ciężarówek z podwójnymi osiami przednimi. Ze względu na jego specyficzną rolę i krótki okres produkcji, LP333 jest dziś uważany za ciekawostkę w historii motoryzacji, a jego dobrze zachowane egzemplarze są rzadkością i traktowane jako przedmioty kolekcjonerskie.
Mercedes-Benz L6500 był ciężarówką produkowaną przez Mercedes-Benz w latach 1935-1940 w fabryce w Gaggenau. Dziś, egzemplarze L6500 są rzadkością i cieszą się zainteresowaniem kolekcjonerów pojazdów historycznych, zwłaszcza tych związanych z okresem przedwojennym i II wojną światową.
Mercedes-Benz 770 Grand Mercedes
Model produkowany w latach 1930 - 1938 jako topowy model koncernu ze Stuttgartu. Pomimo technicznie konserwatywnego projektu, Grand Mercedes szybko zyskał uznanie i akceptację w wielu krajach, sama japońska rodzina cesarska zamówiła sześć egzemplarzy w latach 1932–1935. Grand Mercedes cieszył się również popularnością wśród przemysłowców i finansistów.
7,7-litrowy ośmiocylindrowy silnik rzędowy miał moc wyjściową 150 KM w trybie wolnossącym, która wzrastała do 200 KM, przy całkowicie otwartej przepustnicy kompresora.
Mercedes-Benz 260 D Pullman-Limousine
Mercedes-Benz 260 D był pierwszym na świecie samochodem osobowym z silnikiem Diesla, o mocy Moc 45 KM (33 kW), produkowanym na dużą skalę. Był szczególnie ekonomiczny, ponieważ jego silnik zużywał mało paliwa i pracował na tanim oleju napędowym, dlatego w wersji sedan Pullman, 260 D był idealną taksówką, a także cieszył się dużym popytem jako sedan do podróżowania na duże odległości.
Mercedes-Benz 300 S Cabriolet A
Flagowych Mercedesów-Benz z otwartym dachem, 300 S wyróżnia się mocnym, sześciocylindrowym silnikiem o wysokim stopniu sprężania i wyjątkowej jakości wykonania.
MB 540K CabrioB z 1937 roku
W październiku 1936 roku Mercedes-Benz zaprezentował na Paris Motor Show zaawansowany model 540 K, posiadający 5,4-litrowy rzędowy ośmiocylindrowy silnik o mocy 115 KM, która wzrastała do 180 KM z włączonyn kompresorem.
Mercedes-Benz zbudował dokładnie 760 egzemplarzy tego modelu, który należy obecnie do poszukiwanych rarytasów marki.
MB ESF 22
Samochód bezpieczeństwa wyjeżdżający na tor wyścigowy w przypadku nieoczekiwanych, niebezpiecznych zdarzeń. Przednia część pojazdu charakteryzuje się dużymi powierzchniami z tworzywa sztucznego. Celem tego materiału było zwiększenie ochrony pieszych. W tym celu zrezygnowano nawet z typowej dla Mercedesa osłony chłodnicy z chromowanymi wykończeniami.