Muzeum poświęcone historii i osiągnięciom słynnego niemieckiego producenta samochodów i motocykli BMW.
Po BMW, głównym konkurencie Mercedesa, spodziewałem się dużo więcej ale wizyta w BMW WELT i w BMW MUSEUM, uzmysłowiła mi że całkowicie niesłusznie.
Bayerische Motoren Werke, swoją przygodę z motoryzacją zaczynała jako firma z branży lotniczej, produkująca silniki do samolotów. Dopiero powojenny kryzys lat 20 XX wieku, który doprowadził monachijską firmę na krawędź upadku, sprawił że BMW zaczęła szukać innej niszy rynkowej w branży maszyn rolniczych, samochodów i motocykli.
Pierwszy samochód bawarskiego koncernu, BMW 3/15, był produkcją licencyjną, wierną kopią produkowanego w Anglii Austina Seven i pojawił się na rynku dopiero 1929 roku, czyli 17 lat po słynnym Audi Alpensieger. W BMW Museum, to daje się odczuć.
Jeżeli chodzi o samo muzeum, to jest ono mocno przeładowane eksponatami a trasa zwiedzania miejscami kluczy po bocznych odnogach. Pod tym względem Bawarczycy mocno ustępują producentom z Badenii-Wirtembergii: Porsche i Mercedes-Benz, które postawiły poprzeczkę bardzo wysoko.
Prawdziwym fanom BMW nie powinno to raczej przeszkadzać.
Muzeum zostało otwarte w 1973 roku i prezentuje ponad 120 pojazdów, które pokazują rozwój i ewolucję marki BMW, począwszy od pierwszego motocykla z 1923 roku, aż po najnowsze modele samochodów i motocykli. Wśród eksponatów można zobaczyć kultowe modele, takie jak BMW 328, 507, M1, Z1, a także liczne samochody wyścigowe, w tym te, które odniosły zwycięstwa w prestiżowych wyścigach, takich jak 24-godzinny wyścig Le Mans i Formuła 1.
Muzeum BMW w Monachium oferuje również bogatą kolekcję zdjęć, filmów i dokumentów, które ilustrują historię marki oraz jej wkład w rozwój motoryzacji.
Samochody BMW
Motocykle BMW
BMW zaczęło produkować motocykle w 1923 roku, a pierwszy model nazywał się R32. Motocykl ten był napędzany silnikiem bokser, który stał się cechą charakterystyczną dla większości motocykli BMW. R32 miał moc 8,5 KM i osiągał prędkość maksymalną wynoszącą około 95 km/h.
W kolejnych latach BMW wprowadzało na rynek kolejne modele, w tym R37, R42, R47 i R57. W 1935 roku BMW zaprezentowało motocykl R12, który stał się jednym z najważniejszych modeli w historii marki. Był to pierwszy motocykl BMW z teleskopowymi amortyzatorami przednimi i hydraulicznymi amortyzatorami tylnymi.
Podczas II wojny światowej BMW skoncentrowało się na produkcji motocykli dla armii niemieckiej. Po wojnie, BMW kontynuowało produkcję motocykli i wprowadziło na rynek wiele nowych modeli, w tym popularne R50 i R60.
W latach 60. BMW wprowadziło na rynek nowe modele, w tym R69S i R60/2. W 1969 roku BMW wprowadziło pierwszy model z serii /5, który zapoczątkował nową erę w produkcji motocykli BMW. W kolejnych latach wprowadzono wiele innowacyjnych rozwiązań, takich jak hamulce tarczowe, układ wtryskowy paliwa czy system ABS.
BMW 3/15 PS
Pierwszy samochód BMW, zbudowany na licencji brytyjskiego Austina Seven. Inżynierowie BMW dokonali wielu ulepszeń, takich jak hamulce na cztery koła, większe, całkowicie stalowe nadwozie oraz wyższy standard wyposażenia i wykończenia wnętrza.
BMW 328 MM Touring 1939
Samochód który wygrał swoją klasę w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej kolejnego wyścigu Mille Miglia.
BMW Isetta
Samochód który pomógł BMW przetrwać trudną fazę komercyjną i uniknąć zwolnień pracowników, podczas powojennego kryzysu w Niemczech.
Do zaprzestania produkcji w 1962 r. wyprodukowano ponad 160 000 egzemplarzy
BMW E38 L7 Karl Lagerfeld
L7 była rozciągniętą serią 7 o całkowitej długości 131 cali – o 10 cali dłuższej niż 750iL z dużym rozstawem osi. Wyprodukowany w 2000 roku, był małą serią składającą się z 899 sztuk i zawierał lakier zewnętrzny w kolorze kasztanowego brązu metalicznego zamiast złotego pomarańczowego metalicznego.
BMW M1
Jedyny samochód produkcji BMW z centralnym silnikiem i pierwszy model stworzony przez BMW Motorsport – specjalną komórkę zajmującą się sportowymi BMW. Wyprodukowano zaledwie 457 aut, w tym 57 aut wyścigowych.
Modele koncepcyjne BMW
BMW serii 3
Linia kompaktowych samochodów produkowanych przez BMW od maja 1975 roku.
Seria 3 to najlepiej sprzedający się model BMW, odpowiadający za około 30% całkowitej rocznej sprzedaży samochodów bawarskiej marki.