Turyn Piemont | zabytki, atrakcje, turystyka

Ocena:

5/5 | 1 głosów

Stolica Piemontu, gdzie narodziny włoskiej motoryzacji spotykają się z kulturalnym dziedzictwem dynastii sabaudzkiej.

Turyn, dawna stolica Królestwa Sardynii i pierwsza stolica zjednoczonych Włoch, odegrał kluczową rolę w procesie Risorgimento i w polityce dynastii sabaudzkiej. Miasto zasłynęło także jako potęga przemysłowa – to tutaj powstał Fiat, a Turyn stał się „włoskim Detroit”.

Do jego największych atrakcji należą Mole Antonelliana z Narodowym Muzeum Kina, Museo Egizio – jedno z najważniejszych muzeów egiptologicznych na świecie – oraz eleganckie place i arkady centrum. Charakterystyczne są również długie ulice w stylu paryskim, ale z zachowaniem włoskiej atmosfery, oraz brak tłocznych korków typowych dla wielu metropolii. Turyn słynie z czekolady gianduja i kawy serwowanej w historycznych kawiarniach, gdzie spotykali się politycy Risorgimenta.

Ciekawostką jest Całun Turyński, przechowywany w katedrze św. Jana Chrzciciela i budzący od wieków zainteresowanie wiernych i naukowców. To miasto łączy w sobie tradycję królewską, przemysłową potęgę XX wieku i nowoczesne oblicze ośrodka kulturalnego północnych Włoch.

Pałac Królewski w Turynie

Palazzo Reale di Torino (Pałac Królewski w Turynie) to jeden z najważniejszych zabytków miasta i symbol potęgi dynastii sabaudzkiej. Budowę rozpoczęto w XVI wieku, kiedy Turyn stał się stolicą Sabaudii. W XVII wieku pałac został przebudowany przez architektów takich jak Ascanio Vitozzi i Filippo Juvarra. Do 1865 roku był główną rezydencją rodu sabaudzkiego.

To właśnie tutaj urzędował Wiktor Emanuel II, pierwszy król zjednoczonych Włoch. Pałac był centrum władzy politycznej i symbolem prestiżu dynastii.

Za pałacem rozciągają się Ogrody Królewskie, które były prywatnym miejscem wypoczynku Sabaudów i dziś są otwarte dla zwiedzających.

Katedra turyńska

Cattedrale di San Giovanni Battista (Katedra św. Jana Chrzciciela w Turynie) to najważniejsza świątynia miasta i jedno z jego najbardziej znanych miejsc – przede wszystkim dlatego, że przechowywany jest tam Całun Turyński.

Katedrę zbudowano pod koniec XV wieku (1470–1498) w miejscu, gdzie wcześniej stały trzy wczesnochrześcijańskie bazyliki. To jedyny przykład renesansowej architektury sakralnej w Turynie.

Całun Turyński

Całun Turyński to chyba najlepiej przebadany kawałek tkaniny na świecie – i jednocześnie jeden z najbardziej kontrowersyjnych, właśnie przez mieszankę wiary, nauki i medialnych sensacji.

Pierwsze potwierdzone źródła pisane o Całunie pochodzą z XIV w. (Lirey, Francja), kiedy pojawił się w rękach rycerza Geoffroya de Charny. W XV w. trafił do dynastii sabaudzkiej, a w XVI w. został przewieziony do Turynu, gdzie pozostaje do dziś. Wcześniej są tylko poszlaki (wzmianki o podobnych „obrazach nie ręką uczynionych”), ale nic pewnego.

Badania naukowe

  • 1978 r. – STURP (Shroud of Turin Research Project): międzynarodowy zespół naukowców miał 120 godzin na analizę. Wnioski: obraz nie jest malowidłem, brak pigmentów i farb; powstał w sposób nieznany (np. oddziaływanie energii/utlenienie włókien).
  • 1988 r. – datowanie radiowęglowe (C14): trzy laboratoria podały, że Całun powstał między 1260 a 1390 r. – czyli średniowieczne fałszerstwo. Problem: próbki pobrano z narożnika, który mógł być łatany po pożarze w 1532 r. Późniejsze analizy wskazywały, że rzeczywiście materiał był zrekonstruowany.
  • XXI w. – nowe techniki: badania pyłków, włókien, krwi (grupa AB) i mikroskopijne analizy sugerują, że Całun mógł pochodzić z obszaru Palestyny z I wieku.

Wiemy na pewno, że to nie jest malowidło ani średniowieczna ikona. Płótno faktycznie pochodzi z Bliskiego Wschodu, z techniką tkania typową dla I w. Czy zawinęło ciało Jezusa? – nauka tego nie udowodni ani nie obali. Możemy mówić tylko, że jest to autentyczny całun ukrzyżowanego człowieka z Palestyny, a identyfikacja z Jezusem należy już do wiary.

W historii Kościoła podejście do relikwii prywatnych było bardziej ostrożne niż do tych publicznych i oficjalnych. W przypadku Całunu Turyńskiego kilka czynników mogło powodować wątpliwości czy powściągliwość: 

  • Przez wieki Całun był w rękach rodzin i prywatnych właścicieli, np. rycerzy de Charny, zanim trafił do dynastii sabaudzkiej.
  • Kościół zwykle ostrzegał przed nadmiernym kultem prywatnych relikwii, aby uniknąć przesady, przesądów lub mistyfikacji.

Mole Antonelliana

Mole Antonelliana to jeden z najbardziej rozpoznawalnych symboli Turynu i całego Piemontu. Budowę rozpoczęto w 1863 roku według projektu architekta Alessandro Antonelliego, początkowo jako synagoga. Z czasem jednak zmieniono przeznaczenie budynku i ostatecznie stał się monumentem narodowym Turynu. Budowa trwała aż do 1889 roku.

Wysokość: 167,5 m – przez wiele lat była najwyższą murowaną budowlą w Europie. Jej charakterystyczny, strzelisty dach i iglica dominują nad panoramą miasta.

Od 2000 roku w Mole mieści się Museo Nazionale del Cinema – jedno z najważniejszych muzeów filmowych na świecie, z interaktywnymi wystawami, rekwizytami i plakatami filmowymi.

Centro Sociale Comunità Ebraica di Torino

Centrum społeczne i kulturalne gminy żydowskiej w Turynie, które pełni funkcję miejsca spotkań, edukacji i życia społecznego dla członków społeczności żydowskiej oraz dla wszystkich zainteresowanych kulturą żydowską.

Chociaż centrum nie jest synagogą, wspiera gminę w organizacji świąt i obrzędów religijnych, w tym edukację przed Bar/Bat Micwą czy przygotowania do świąt jak Pesach i Chanuka.

Jako, że zdjęcia były robione w dniu licznych pro-palestyńskich manifestacji w Turynie, po prawej stronie możecie zobaczyć uzbrojonych żołnierzy, strzegących obiektu.

Piazza San Carlo

Piazza San Carlo to jeden z najsłynniejszych i najpiękniejszych placów w Turynie, często nazywany „salonem miasta” ze względu na elegancki charakter i centralne położenie w historycznym centrum.

Plac powstał w XVII wieku na polecenie kardynała Maurizio di Savoia, według projektu architekta Carla di Castellamonte. Jego układ jest klasycznym przykładem włoskiego barokowego urbanizmu.

Plac otaczają arkadowe fasady budynków, eleganckie kawiarnie i pałace. Charakterystyczne są dwie bliźniacze kościoły na końcach placu – San Carlo Borromeo i Santa Cristina, które nadają harmonijną symetrię.

W centralnej części stoi pomnik Emanuela Filiberta, księcia Sabaudii, przedstawiony na koniu w historycznym geście triumfu. Plac jest też miejscem licznych wydarzeń publicznych, koncertów i festynów.

Piazza della Repubblica

Plac ma charakterystyczny ośmiokątny kształt, w jego centrum często odbywają się targi lub wydarzenia sezonowe. Na rogach i przy głównych ulicach stoją hale targowe i pawilony handlowe, co nadaje miejscu funkcję handlowo-społeczną.

Piazza della Repubblica tradycyjnie pełniła rolę miejskiego rynku – początkowo targowiska warzywnego i mięsnego, później uzupełniana pawilonami dla rzemieślników i kupców. To jeden z przykładów turynskiego urbanizmu, w którym geometria placu łączy się z funkcją użytkową.

Podobieństwa do rynku w Wersalu (Place du Marché czy Place du Jeu de Paume) mogą wynikać z powszechnej w Europie XVII–XIX w. fascynacji regularnymi, geometrycznymi placami miejskimi z halami targowymi w centrum. Nie ma jednak jednoznacznego dowodu, że architekci turynscy „ściągali” projekt od Francuzów – raczej wpisywało się to w modę urbanistyczną epoki baroku i klasycyzmu, w której geometryczne rynki były symbolem porządku i prestiżu.

Piazza Castello

Piazza Castello to centralny plac Turynu i serce historycznego centrum miasta – jeden z najważniejszych punktów zarówno pod względem architektury, jak i życia miejskiego.

Na Piazza Castello warto zobaczyć Palazzo Reale, Palazzo Madama, a także liczne fontanny i rzeźby. Plac jest też punktem startowym dla spacerów po turynskich arkadach i pasażach handlowych.

Torre Littoria

Jeden z najbardziej charakterystycznych przykładów architektury faszystowskiej we Włoszech i symbol modernizmu lat 30. XX wieku. Budowa wieżowca rozpoczęła się w 1933 r., a zakończyła w 1934 r. Pierwotnie miał pełnić funkcję biurowca administracji publicznej i był jednym z pierwszych nowoczesnych wieżowców w Turynie.

Torre Littoria ma ok. 87 metrów, co w latach 30. czyniło ją najwyższym budynkiem miasta. Jej smukła, prostokątna sylwetka dominuje nad centrum Turynu.

Torre Littoria była symbolem modernizacji Turynu w okresie faszystowskim. Choć dziś budynek pełni funkcje biurowe i administracyjne, wciąż budzi kontrowersje ze względu na swoje pochodzenie polityczne.

Porta Palatina

Porta Palatina w Turynie to jeden z najlepiej zachowanych przykładów rzymskiej architektury obronnej we Włoszech i symbol starożytnego Turynu (Augusta Taurinorum). Brama pochodzi z I wieku n.e. i była częścią murów miejskich Turynu z czasów Cesarstwa Rzymskiego. Była głównym wejściem do miasta od strony północnej.

Jest to jedna z nielicznych rzymskich bram miejskich, które przetrwały niemal nienaruszone w całej północnej Italii. Dzięki niej można zobaczyć, jak wyglądało wejście do miasta i system obronny z czasów Cesarstwa Rzymskiego.

Piazza Carignano

Plac powstał w XVII wieku wokół Pałacu Carignano, rezydencji bocznej linii dynastii sabaudzkiej (rodzina Carignano). Pałac był miejscem życia książąt Carignano i odgrywał ważną rolę polityczną w Piemoncie. To połączenie barokowej architektury, historii dynastii sabaudzkiej i ducha Risorgimento, a także elegancka przestrzeń miasta, gdzie historia spotyka się z codziennym życiem mieszkańców.

Bazylika Maryi Wspomożycielki w Turynie-Valdocco

Kościół San Lorenzo w Turynie

Sanktuarium Consolaty w Turynie

Palazzo Carignano

KOMENTARZE NA FORUM
Treść
Podpis
Ocena
Narodowe Muzeum Motoryzacji w Turynie

Narodowe Muzeum Motoryzacji w Turynie

Museo Nazionale dell’Automobile di Torino, to jedno z najważniejszych muzeów motoryzacyjnych na świecie – i absolutna wizytówka Piemontu jako kolebki włoskiej motoryzacji.

👪

🚗

Centro Storico Fiat w Turynie

Centro Storico Fiat w Turynie

Centro Storico Fiat to drugi, obok MAUTO, ważny punkt dla fanów motoryzacji w Turynie.

👪

🚗